Kundservice

Fakturafrågor

Betalning

Det snabbaste och enklaste sättet att kontrollera om din faktura är betald eller inte är att logga in på Mina sidor.

Betalningsuppgifter

Betalningsmottagare: Söderhamn Nära AB
Bankgironummer: 5873-8006

Om du ska betala från utlandet uppger du swiftadress och IBAN till din utländska bank. Glöm inte att ange fakturanummer som betalningsreferens.

IBAN: SE69 8000 0810 3491 3031 6160
Swiftadress: SWEDSESS

Avbetalningsplan

  • Nu finns det möjlighet för dig som kund att lägga upp en avbetalningsplan i samband med nyanslutningar av exempelvis fiber, fjärrvärme, vatten och avlopp.
  •  
  • En avbetalning är ett lån (en kredit) som omfattas av konsumentkreditlagen.Om du inte betalar lånet/delbetalningen i tid kan kreditgivaren (Svea Bank) ha rätt att säga upp krediten och kräva att du betalar av den återstående delen av lånet i sin helhet.
  • Innan du får avbetala ska kreditgivaren (Svea Bank) göra en kreditprövning. Om du inte får avbetala efter en kreditprövning har du rätt att få veta varför.
  •  
  • Har du frågor eller vill ha hjälp med att lägga upp en avbetalningsplan kan du kontakta vår kundservice, tel. 0270-766 10.

När du betalat fakturan dubbelt

Om du råkat betala din faktura dubbelt så lägger vi automatiskt upp beloppet som ett avdrag på din nästkommande faktura. Om du hellre vill ha beloppet utbetalt direkt till ditt konto är du välkommen att höra av dig till oss på kundservice.

Anstånd med betalning

Om du vet att du kommer ha svårt att betala din faktura i tid kan vi i vissa fall bevilja anstånd. Det betyder att förfallodatumet flyttas fram och du får alltså länge tid på dig att betala.

Tänk på det här om du vill söka anstånd:
Ansökan om anstånd behöver inkomma innan fakturans förfallodatum.
Vi kan bevilja anståndsdatum max 30 dagar och det tillkommer ränta på fakturabeloppet.
Max två anstånd per år kan beviljas.

Påminnelse

Om din faktura inte har betalats på förfallodagen skickar vi normalt ut en påminnelse efter ungefär en vecka. På påminnelsen står det angivet vilken faktura den avser, fakturabeloppet samt en påminnelseavgift om 60 kr. Om du får en påminnelse är det bra om du betalar omedelbart för att slippa ytterligare kostnader. Oavsett vilket fakturasätt du har, kommer påminnelsen alltid som pappersfaktura.

Krav- och inkassoärenden

Om fakturan inte är betald några dagar efter påminnelsen skickats kommer fakturan gå till inkasso. Det betyder att inkassoföretaget Svea Inkasso tar över fakturan och skickar ett inkassokrav till dig. Förutom påminnelseavgiften tillkommer då även en inkassokostnad om 180 kr.

Har du frågor som rör krav- och inkassoärenden, kontakta Svea Inkasso: 08-470 94 50.

Frånkoppling

  • Utöver inkassokrav skickar Svea Inkasso ytterligare brev med uppmaning om att betala. Om betalning fortfarande inte inkommit kan frånkoppling komma att ske.
  • Frånkoppling kan dels ske för att din faktura från oss inte är betald. När det gäller el kan din elhandlare begära att vi frånkopplar dig om du inte betalat elfakturan till elhandlaren.

Så här läser du din faktura

Eftersom vår faktura innehåller många uppgifter kan den ibland kännas svår att förstå.
Därför har vi tagit fram en förklaring som på ett så enkelt sätt som möjligt förklarar fakturans olika delar.

Här hittar du den Pdf, 303.8 kB.

Vi har dessutom tagit fram en liknande förklaring till våra elhandelsfaktura
och den hittar du här. Pdf, 391.6 kB.

Kivra

  • Om du har ett konto hos Kivra och tidigare fått pappersfaktura från oss, så kommer vi nu att leverera din faktura till din digitala brevlåda i  stället, det gäller även om du har autogiro och fått fakturaspecifikationen via post.

 

Här hittar du mer information om Kivra.